سخنانی از امام حسین

گوناگون

لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب
جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.

(تحف العقول ، ص 247)

حدیث (2) امام حسین علیه السلام فرمودند:

أیما اثنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة
هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.

(کشف الغمة فی معرفة الائمه ج 2،ص 33)

حدیث (3) امام حسین علیه السلام فرمودند:

لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق بسَخَطِ الخـالِق
رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد.

(بحارالانوار،ج 44،ص383)

حدیث (4) امام حسین علیه السلام فرمودند:

إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ
بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است

(التفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری علیه السلام ص309)

حدیث (5) امام حسین علیه السلام فرمودند:

لا یأمَن یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ الله فِی الدُّنیا
کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت

(مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69)(بحار الانوار، ج 44، ص 192 )

حدیث (6) امام حسین علیه السلام فرمودند:

أَعجَزالنّاسٍ مَن عَجَزَ عَنِ الدُّعاء
عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند

(بحارالانوارج81 ص257) (بحارالانوارج90 ص291)  

حدیث (7) امام حسین علیه السلام فرمودند:

اَلبُکاءُ مِن خَشیةِ اللهِ نَجآةٌ مِنَ النّارِ
گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است

(جامع الاخبار ص97)

حدیث (8) امام حسین علیه السلام فرمودند:

مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَةِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ
آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.

(الکافی،ج2،ص373)(الکافی،ج4،ص117)

حدیث (9) امام حسین علیه السلام فرمودند:

اِنّ اَعفَی النّاسِ مَن عَفا عِندَ قُدرَتِهِ
بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

(الدره الباهره، ج 71،ص400)

حدیث (10) امام حسین علیه السلام فرمودند:

من اَحبک نهاک و من اَبغضک اَغراک.
کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند

(نزهه الناظر،ص88)

حدیث (11) امام حسین علیه السلام فرمودند:

من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر.
از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است .

(بحارالانوار،ج75،ص119)

حدیث (12) امام حسین علیه السلام فرمودند:

لا تقولوا باَلسنَتکم ما ینقُص عَن قَدَرَکم
چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد

(جلاءالعیون،ج۲ص۲۰۵)

حدیث(13) امام حسین علیه السلام فرمودند:

یاک و ما تعتذر منه ، فإن المؤمن لا یسیء و لا یعتذر، و المنافق کل یوم یسیء و یعتذر
حذر کن از مواردی که باید عذرخواهی کنی ، زیرا مؤمن نه کار زشتی انجام می دهد و نه به عذرخواهی می پردازد، اما منافق همه روزه بدی می کند، و به عذرخواهی می پردازد.

( بحار الانوار، ج 75، ص120 )

حدیث(14) امام حسین علیه السلام فرمودند:

مُجالَسَةِ أهلِ الدِنَاءَة شَر، وَ مُجَالَسَةِ أَهلِ الفُسُوقِ ریبَة

همنشینی با سفلگان و افراد پست ناپسند است و همدمی گناهکاران موجب بدبینی مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار است

(بحارالانوار، ج75، ص 122)

حدیث(15) امام حسین علیه السلام فرمودند:  

فَإنی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرماًی
به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم.

(تحف العقول ، ص 245)

حدیث (16) امام حسین علیه السلام فرمودند:

إنَّ أجوَدَ النَّاسِ مَن أعطیَ مَن لا یرجُو.
بخشنده‌ترین مردم کسی است که به آنکه چشم امید به او نبسته، بخشش ‌کند.

(کشف ‌الغمّة، ج2، ص30 )

حدیث(17) امام حسین علیه السلام فرمودند:

مَن صَامَ ثَلَاثَةَ أَیامٍ مِن شَعبَانَ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ وَ کانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) شَفِیعَهُ یومَ القِیامَةِ

هر کسی که سه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد؛ بهشت بر او واجب می شود و در قیامت نیز پیامبر(ص) شفیع او خواهد بود

(الامالی ، ص 23)

حدیث(18) امام حسین علیه السلام فرمودند:

إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ
نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید

(نزهه الناظر،ص 81)

حدیث(19) امام حسین علیه السلام می فرمایند:

يَظهَرُ اللَّهُ قائِمَنا فَيَنتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ
خداوند قائم ما را از پس پرده غیبت بیرون مى‏ آورد و آن‏گاه او از ستم‏گران انتقام مى‏ گیرد

(إثباة الهداة ، ج 5 ، ص 196)

حدیث(20) امام حسین علیه السلام می فرمایند:

أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لايَذكُرُنی مُؤمِنٌ إلّا استَعبَرَ
من کشته اشکم ؛ هر مؤمنى مرا یاد کند ، اشکش روان شود

(کامل الزیارات ، ص 108)

حدیث (21) امام حسین علیه السلام می فرمایند:

اَللّهُمَّ لا تَسْتَدْرِجنى بِالاِحسانِ وَ لا تُؤَدِّبْنى بِالْبَلاء
خدایا! با غرق کردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خویش مَکشان و با بلایا (گرفتارى‏ها) ادبم مکن

(الدُّرًّةُ البَاهرة من الأصدَاف الطّاهِرة،ص 23)

حدیث (22) امام حسین علیه السلام می فرمایند:

مِن دَلائِلِ عَلاماتِ القَبولِ : الجُلوسُ إلى‏ أهلِ العُقولِ
از نشانه‏ هاى خوش‏نامى و نیك‏بختى ، همنشینى با خردمندان است.

(بحارالأنوار، ج 75، ص 119)

حدیث (23) امام حسین علیه السلام می فرمایند:

اَ يُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ وَ لا تَحتَسِبوا بِمَعروفٍ لَم تَجعَلوا

اى مردم در خوبى‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ها شتاب نمایید و کار نیکى را که در انجامش شتاب نکرده‏اید، به حساب نیاورید.

(بحارالأنوار، ج 75، ص 121)

حدیث (24) امام حسین علیه السلام می فرمایند:

أَلاِستِدراجُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ لِعَبدِهِ أَن يُسبِغَ عَلَیهِ النِّعَمَ وَ يَسلُبَهُ الشُّکر
غافلگیر کردن بنده از جانب خداوند به این شکل است که به او نعمت فراوان دهد و توفیق شکرگزاری را از او بگیرد.

(تحف العقول،ص 246)

حدیث (25)امام حسین علیه السلام می فرمایند:

لا یُکمَلُ العَقلُ اِلّا بِاتِّباعِ الحَق اَلاتَرَونَ اَنَّ الحَق لا یُعمَلُ بِه وَ الباطِل لا یُتَناهی عَنه


بسم الله الرحمن الرحيم

بالاترين عبادت

قال الحسين عليه السلام
إنّ قوماً عَبدوا الله رَغبَةً فَتلكَ عبادةُ التُجّار
وَ إنّ قوماً عَبدوا الله رَهبَةً فَتلكَ عِبادةُ العَبيد
وان قوما عبدوا الله شكراً فتلك عبادةُ اْلاَحرار وَ هىَ أفضَلُ اْلعِبادَة

امام حسین علیه السلام فرمود:
گـروهـى خـدا را از روى ميل و رغبت(به بهشت) عبادت مى كنند كه ايـن عبادت تاجـران است
و گروهـى خـدا را از روى تـرس (ازدوزخ) مـى پـرستنـد و ايـن عبادت بندگان است
و گروهى خدا را از روى شكر(و شايستگى پرستـش) عبادت مـى كنند وايـن عبـادت آزادگـان است كه بهتـريـن عبـادت است


تحف العقول, ص 250


كسب رضاى خدا

قال الحسين عليه السلام:

مَن طَلبَ رضَي الله بسَخَطِ النّاس كَفاه الله اُمُور النّاس
وَ مَـن طلبَ رضيَ الناس بسَخطِ الله وَ كّلَه الله الىَ النّاس

امام حسین علیه السلام فرمود:

هركـس رضاى خدا را به غضب مردم بجويد, خدا او را از كارهاى مردم كفايت مى كند
و هـر كـس خشنـودى مردم را به غضب خدا بجـويـد, خـدا او را به مـردم واگذارد


مشكات الانوار طبرسى, ص 86


پيشى گيرنده در آشتى

قال الحسين عليه السلام:

أيّما اثْنَين جَرى بينهما كلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر كانَ سابقة الىَ الجنّة

امام حسین علیه السلام فرمود:

هر يك از دو نفـرى كه ميان آنها نزاعى واقع شـود و يكـى از آن دو رضايت ديگرى را بجـويـد , سبقت گيـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود


محجه البيصاء ج 4,ص 228


ثواب سلام

قال الحسين عليه السلام:

للسّلام سَبعُون حَسنة تِسع وَ سِتُّـون لِلمُبتَـدء وَ واحِـدة لِلـرّادّ.

امام حسین علیه السلام فرمود:

سلام كردن هفتاد حسنه دارد, شخت ونه حسنه از آن سلام كننـده و يكـى از آن جـواب دهنده است


تحف العقول , ص 253


معرفي حضرت مهدى عج

قال الحسين عليه السلام:

تعرفوُن المـهدى بـالسّكينةِ وَاْلـوقار وَ بمـَعرفةِ الحَلالِ وَ بحاجَةِ النّاس إليه وَ لايَحتَاجُ اِلَى أحَدٍ

امام حسین علیه السلام درباره حضرت مهدى (عج) فرموده
شما مردم, آن حضرت را به داشتـن آرامش و متانت و به شناخت حلال و حرام و به رو آوردن مـردم به او و بـى نيـازى او ازمـردم مـى شنـاسيـد


يوم الخلاص, ص 52


روياى دنيا

قال الحسين عليه السلام:

وَاعْلمـُوا أنّ الـدُّنيـا حُلـوهـا وَ مُـرّهـا حُلـُم وَ اْلاِنْتبـاهُ فـى الاخِرَة.

امام حسین علیه السلام فرمود:

بدانيد كه دنيا شيرينى و تلخى اش رويايى بيش نيست, و آگاهى و بيدارى واقعـى در آخرت است


نهج الشهاده, ص 169


پرهيز از كلام پست و سبك

قال الحسين عليه السلام:

لاتَقُـولـُوا بـِاَلْسِنَتِكُـم مـَا يَنْقصُ عَن قـَدْرِكُــم.

امام حسین علیه السلام فرمود:

چيزى به زبـانتـان نيـاوريـد كه از ارزش شمـا بكـاهــد


جلاء العيون ج 2, ص 205


بهداشت جسم و خود سازى

قال الحسين عليه السلام:

اُوصيكُم بِتَقوىَ اللهِ وَ اُحَذِّركُم اَيّامه فَبَادِرُوا بِصحَةِ اْلاَجسام فى مُدّةِ اْلاَعمارِ
فايّاك أن تَكـُونَ مِمَّن يخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذنُوُبِهِم وَ يأمَـن العُقُـوبَة مِـن ذَنبه

امام حسین علیه السلام فرمود:

اى مردم! شما را به تقواى الهى سفارش مى كنم و از(گناه كردن)درايامش بر حذر مـى دارم در مـدت عمر به سلامت و تنـدرستـى جسـم پيشـى گيريد  و از كسانـى نباشيـد كه بـر گناه بندگان بيـم دارنـد و خـود از عقـوبت گناه خـويـش آسـوده خاطرهستند


تحف العقول, ص 243 چاپ اسلاميه


اقسام جهاد

قال الحسين عليه السلام:

الحهادُ عَلى اَربعَة اوجه
فَجهادان فَرض وَ جَهاد سُنَّة لايُقام الاّ مَع فَرض وَ جَهادسنة
فَـامّا اَحدُ الفرضيـن فَجهادُ الرَجل نَفسه عَن مَعاصى الله وَ هُـو مِـن اَعظمِ الجَهاد
و مجاهـدة الذيـن مـن الكفار فرض
و امـا الجهاد الذى هـو سنة لا يقام الا مع فرض فان مجاهدة العدوّ فرض على جميع الامة لو تركـوا الجهاد لاتاهـم العذاب و هو مـن عذاب الامة و هـو سنة علـى الامـام , وحـده ان يـاتـى مع الامة فيجـاهـدهـم
و اما الجهاد الذى هو سنة فكلّ سنة اقامة الرجل و جاهد فى اقامتها و بلوغها و احيائها فـالعمل و السعى فيها مـن افضل الاعمال لانها احياء سنة
و قد قال رسـول الله(ص) (من سـن سنة حسنة فله اجرها و اجر من عمل بها الى يوم القيامة من غير ان ينقص من اجورهم شيئا

امام حسین علیه السلام فرمود:جهاد بر چهار گونه است
دوتاى آن فرض, و يكى سنت كه جز با فرض بـر پاداشته نشـود, و ديگر جهاد سنت است
اما آن دوتايى كه فرض است, يكى جهاد شخص با نفـس خـود در مقابل معصيتهاى الهى است و آن بزرگتـرين جهاد است
و جهاد با كفار كه هـم مرز با شماهستند فرض است
و اما جهادى كه سنت است جز با فرض بـرپا نشـود , جهاد با دشمـن است, و واجب است بر همه امت, و اگر جهاد را ترك كننـد عذاب بـر آنان آيد و اين عذابى است كه از خود امت است. و چنين جهادى بر امام سنت است و حـد آن ايـن است كه امام با امت به سـراغ دشمـن رونـد و بـا آنها جهاد كننـد.
واما جهادى كه سنت مطلق است عبارت از هر سنتى است كه شخص آن را بر پا مى دارد و در برپايى و اجرا و زنده كردن آن تلاش مى كند. بنابرايـن, هر نوع كار و كوشـش در اقامه آن از بهترين اعمال خـواهد بـود, زيرا كه آن زنـده نمـودن سنت است
و پيامبـر اكرم صلي الله عليه و آله فـرمـوده است: هر كس سنت و روش نيكـويـى را به وجـود آورد پاداشـش براى او خواهد بود و نيز ثواب هر كس تا روز قيامت بدان عمل كند, بدون آن كه از ثواب آنها چيزى كاسته شود


تحف العقـول , ص 247و248, چـاپ اسلاميه


معني استدراج

قال الحسين عليه السلام:

ألاِسْتِـدراج مِـنَ اللهِ سُبحـانه لِعبْـدِهِ أنْ يَسبغَ عليهِ النّعَم وَ يسلبهُ الشُّكر

امام حسین علیه السلام فرمود:
غافلگير كردن بنده از جانب خداوند به اين شكل است كه به او نعمت فروان دهد و توفيق شكرگزارى را از او بگيرد


تحف العقول , ص 250


پرهيز از ستمكارى

قال الحسين عليه السلام:

إيّـاكَ وَالظُّلـم مَنْ لايَجـد عليكَ نـاصِــراً إلاّ الله عزّوجلّ.

امام حسین علیه السلام فرمود:
بـرحذر بـاشيـد از ستـم كـردن به كسـى كه يـاورى جز خـداوند عزوجل ندارد


تحف العقول,ص 251


اظهار نياز

قال الحسين عليه السلام:

لاتـَرفع حــاجَتَك إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى ديـنٍ, اَو مُــرُوّة اَو حَسَب

امام حسین علیه السلام فرمود:
جز به يكى از سه نفر حاجت مبر: به ديندار, يا صاحب مروت, يا كسى كه اصالت خانوادگى داشته باشد


تحف العقول , ص 251


نشانه هاى عالم و جاهل

قال الحسين عليه السلام:

مـِن علاماتِ اْلقَبـول: الجُلـُوس إلى أهْلِ العقول
وَ مِـن علاماتِ أسبابِ اْلجَهل المُمـاراة لِغَيـر أهلِ اْلكُفـر
وَ مِن دَلائلِ اْلعالِم انتقاده لِحديثِهِ وَ عِلمه بحَقـائِقِ فُنـُونِ النّظّر

امام حسین علیه السلام فرمود:
از نشــانه هـاى قبـول, همنشينـى بـا خـردمنــدان اسـت
و از نشانـه هاى مـوجبات نادانـى , مجادله با مسلمانان
و از نشانه هاى دانا ايـن است كـه سخـن خـود را نقـادى مـى كنـد وبه حقـايق فنـون نظر دانـاست


تحف العقول, ص 252


عاقبت غيبت

قال الحسين عليه السلام:

قالَ لِرَجُل اغْتابَ عِنْدَهُ رَجُلاً: يا هذا كَفَّ عَنِ الْغيبَةِ فَإنَّها إدامُ كِلابِ النّار

امام حسین علیه السلام فرمود:
به مردي كه در حضور امام به ديگري بد گفت، فرمود: اي مرد دست از غيبت بردار كه خوراك سگهاي جهنم است


تحف العقول, ص 250


بخل در سلام

قال الحسين عليه السلام:

اَبْخَلُ النّاسِ مَن بَخِلَ باِلسَّلام

امام حسین علیه السلام فرمود:
بخيل ترين مرد كسي است كه به سلام كردن بخل ورزد


بحارالانوار ج/93 ص/ 294
 



نتيجه پيروى از گناهكار

قال الحسين عليه السلام:

مـَن حـاوَل امْـرءاً بمَعصيةِ الله كـانَ اَفـوت لِمـا يـَرجـُو وَ اَسرع لِما يحذر.

امام حسین علیه السلام فرمود:
كسى كه با نافرمانى خدا گرد كسى گردد,آنچه را اميد دارد از دست رفتنى تر است و از آنچه برحذر است زودتر دچارش گردد .


تحف العقول,ص 253


دينداري مردم

قال الحسين عليه السلام:

الناسُ عَبيدُ الدّنيا وَ الدّين لَعِقٌ عَلـى اَلسِنَتهم يَحـُوطـُونه مـَادَرّت مَعائشهم فـَاذا محصـوا بـِالبَلاء قَلّ الـدَّيـانــُون

امام حسین علیه السلام فرمود:
به راستـى كه مردم بنده دنيا هستنـد و ديـن بر سر زبان آنهاست و پشتيباني از دين تا آنجاست كه زندگي شان در رفاه است و آن گاه كه در بوته امتحان قرار گيرند، دينداران، كم خواهند بود


سخنان حسين بن علي ص 186



فلسفه قيام

قال الحسين عليه السلام:

إنـّى لَم أخرُج أشِراً وَ لابَطِراً وَ لا مُفسداً وً لا ظالماً
إنّما خَرجْتُ لِطلَبِ اْلاِصلاح فى اُمّة جَـدّى
اُريـد أن آمُـر بـاْلمَعرُوف وَ أنهى عَنِ المُنكـر
وَ اَسيـرُ بسيـرةِ جَــدّى وَ أبى على بن ابيطالب

امام حسین علیه السلام فرمود:
مـن از روى خود خواهى و خـوشگذارانى و يا براى فساد و ستمگرى قيام نكردم
همانا قيام مـن بريايه اصلاح در امت جدم مى باشد
مـى خـواهـم امربه معروف و نهى از منكر كنـم
و به سيـره و روش جـدم وپـدرم علـى بـن ابيطـالب عمل كنــم


مقتل خوارزمى, ج 1,ص 188


قيام در مقابل ظالم

قال الحسين عليه السلام:

ايها الناس انّ رسول الله صلي الله عليه و آله قـال
مَن رَآى سُلطاناً جائِـراً
مُستحلاً لِحُرمِ الله
ناكثاً لِعَهدِ الله
مُخالفاً لِسُنّةِ رَسُول الله
يعمل فـى عباد الله بـالاثـم وَاْلعُدوان
فَلَـم يُغيـّر عليه بفِعلٍ وَ لا قـولٍ كـانَ حَقّـاً علَـى اللهِ أن يـُدخلَه مدخله

امام حسین علیه السلام فرمود:
هان اى مردم ! پيامبر خدا فرموده است
كسى كه زمامـدارى ستمگر را بينـد
كه حرام خدا را حلال مى سازد
و عهدش را مى شكند
وبا سنت رسول خدا مخالفت مـى ورزد
و در ميان بندگان خدا بر اساس گناه و تجاوز عمل مى كند
پس در مقابل او با عمل يا گفتار , اظهار مخالفت ننمايـد, بـر خـداونـد است كه او را با همان ظالم در جهنم اندازد


تاريخ طبرى, ج 4, ص 304


خشنودى خالق, ملاك رستگارى

قال الحسين عليه السلام:

لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ الْمَخلـُوق بسَخَطِ اْلخـالِق

امام حسین علیه السلام فرمود:
رستگـار نمي شود مـردمـى كه خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خريدنـد


تاريخ طبرى,ص 1,ص 239


جاودانگى در مرگ با عزت

قال الحسين عليه السلام:

ليسَ الموتُ فى سَبيل اْلعِزّ إلاّ حياة خالدة و ليست اْلحَياة معَ الذّل إلاَّ الموت الذّى لا حياة معه

امام حسین علیه السلام فرمود:

مـرگ در راه عزت جز زنـدگى جاويد, و زنـدگـى بـا ذلت جز مـرگ بـى حيات نيست


ادب الحسين و حماسته, ص 159


شيعه پاك

قال الحسين عليه السلام:

إنَّ شِيعَتَنا مَنْ سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن كُلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ

امام حسین علیه السلام فرمود:

بدرستي كه شيعيان ما قلبشان از هرناخالصي و حيله و تزوير پاك است


فرهنگ سخنان امام حسين ص/ 476



امان در قيامت

قال الحسين عليه السلام:

لا يَأمَن يَومَ الْقيامَةِ إلاّ مَنْ خافَ الله فِي الدُّنيا

امام حسین علیه السلام فرمود:

كسي در قيامت در امان نيست مگر كسي كه در دنيا ترس از خدا در دل داشت


مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69


شكر نعمت

قال الحسين عليه السلام:

شُكْرُكَ لِنِعْمَةٍ سالِفَةٍ يَقْتَضي نِعْمَة آنِفَة

امام حسین علیه السلام فرمود:

شكر گزاري نعمت گذشته موجب فراواني نعمت آينده است


فرهنگ سخنان امام حسين ص/ 468


عاجزترين

قال الحسين عليه السلام:

أَعْجَزالنّاسٍ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ

امام حسین علیه السلام فرمود:

عاجزترين مردم كسي است كه نتواند دعا كند


بحارالانوارج/ 93 ص/ 294


گريه خالص

قال الحسين عليه السلام:

اَلْبُكاءُ مِنْ خَشيَةِ اللهِ نَجآةٌ مِنَ النّارِ

امام حسین علیه السلام فرمود:

گريه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است


حيات امام حسين ج/ 1 ص/ 183

عقل جز به پیروی از «حق» کمال نمی یابد آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود؟

(اعلام الدین، ص 298)

(بحار الانوار، ج 75، ص 127)

حدیث (26) امام حسین علیه السلام می فرمایند:

ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی ألسنتهم یحوطونه ما درّت معائشهم فإذا محصّوآ بالبلاء قلّ الدیّانون

همانا مردمان بنده دنيايند و دين لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان [به وسيله دين ]بيشتر تأمين شود زبان مى چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دين داران اندكند.

(تحف العقول/ 245)

حدیث (27) امام حسین علیه السلام می فرمایند:

اَلبَخیلُ مَن بَخِلَ بِالسَّلامِ ؛
بخیل کسی است که از سلام کردن بخل ورزد (سلام نکند).

(تحف العقول/ 248)

حدیث (28) امام حسین علیه السلام می فرمایند:

لِلسَّلامِ سَبعُونَ حَسَنَةً، تِسعٌ وَ سِتُّونَ لِلمُبتَدِءِ وَ واحِدَةٌ لِلرادِ ؛
سلام کردن هفتاد حسنه و ثواب دارد شصت و نه ثواب از برای سلام کننده و یک ثواب برای جوابگو است (با وجود آنکه سلام کردن مستحب ولی جواب دادن آن واجب است).

(تحف العقول ص 248)

حدیث (29) امام حسین علیه السلام می فرمایند:

مَن عَبَدَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللهُ فَوقَ أمانِیهِ وَ کفایتِهِ ؛
هر که خدا را ، آن‌گونه که سزاوار اوست ، بندگی کند ، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش به او عطا کند.

(بحار الأنوار، ج 68، ص 184)

حدیث (30) امام حسین علیه السلام می فرمایند:

اَلبُکاءُ مِن خَشیةِ اللهِ نَجآةٌ مِنَ النّار ؛
گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است.


نظرات شما عزیزان:

سیدحسین حسینی
ساعت16:08---19 دی 1391


سیدحسین حسینی
ساعت16:06---19 دی 1391
همه ی این هاراخوندم لطفا مطالب بیشتری بزاریدپاسخ:حتما

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در جمعه 15 دی 1391برچسب:,ساعت19:46توسط علیرضا تورانداز | |